NieuwlandGeo WebGIS App voor bodemmonsters en biodiversiteit - NieuwlandGeo
0317 42 17 11 Mail ons

WebGIS App voor bodemmonsters en biodiversiteit

Opleiding Applied Geo-Information Science (HAS)

Vastleggen van bodemmonsters en biodiversiteit

Studenten van de opleiding Applied Geo-Information Science (voorheen Geo Media & Design) van de HAS Hogeschool verdiepen zich in de gehele data-science cirkel, waarin het verzamelen, analyseren en visualiseren van geografische data centraal staat. 

Ze richten zich hierbij op het leveren van een bijdrage aan vraagstukken rondom relevante maatschappelijke uitdagingen. Bij visualiseren wordt soms gebruik gemaakt van standaard GIS-tools, zoals ArcGIS en QGIS, maar soms worden visualisatie-tools ook helemaal zelf gemaakt met HTML, CSS en Leaflet/Openlayers. 

In het tweede jaar van de opleiding doen studenten bij de module Data Driven Design veldwerk waarbij bodemmonsters worden genomen die vervolgens geanalyseerd en in kaart gebracht worden voor een opdrachtgever. Tijdens deze module leren studenten tevens wat er komt kijken bij het ontwikkelen van een App voor een mobiel device zodat de veldwerk data ter plekke vastgelegd kan worden. Omdat de opleiding geen echte ICT-opleiding is en het ontwikkelen van een native-app voor een mobiele telefoon niet echt laagdrempelig is, is er voor gekozen om gebruik te maken van een tool die over een native-app beschikt en die met voornamelijk configureren gerealiseerd kan worden.

WebGIS App

HAS Hogeschool in ’s-Hertogenbosch heeft van NieuwlandGeo een WebGIS Publisher installatie gekregen om te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.

Alle (29) studenten uit het tweede leerjaar kregen een account binnen WebGIS Publisher waarmee ze allemaal een eigen themakaart hebben gemaakt. Omdat we graag alle data in één centrale PostgreSQL/PostGIS database wilden hebben is door de docent met Geoserver een WFS-T aangemaakt die door de studenten gebruikt is in hun themakaart. Bij het werkelijke veldwerk hebben de studenten er uiteindelijk voor gekozen om gebruik te maken van één en dezelfde app, zodat de data eenduidig werd vastgelegd. 

De studenten waren enthousiast over het feit dat ze in relatief korte tijd (1 les van 2 uur) aan de hand van een handleiding een werkende app hadden geconfigureerd. Ook het feit dat hiervoor nagenoeg geen ICT kennis nodig is sprak een aantal studenten aan. 

Voor de studenten ligt er nu de opdracht te kijken naar mogelijke verbeterpunten, zowel op het gebied van techniek als user interface. Wat bijvoorbeeld al is gebleken bij gebruik is dat het invulscherm bij gebruik aan de volle kant is; een consequentie van de vele attributen die ingevoerd moesten worden per boring. 

Naast het gebruik van de app voor deze onderwijsmodule zij er plannen om de WebGIS-app binnen de HAS te gebruiken voor het vastleggen van de biodiversiteit van het HAS-terrein.

Studenten van de opleiding Applied Geo-Information Science moeten tijdens hun studie enkele malen op stage. Mocht u op zoek zijn naar stagiaires dan kunt u contact opnemen met:

John Ypma
Docent Geo-ICT
HAS Hogeschool

e: j.ypma@has.nl